GAMES MASTER je program pro tvorbu her a dem pro SAMa. Program používá svůj vlastní jazyk (Basic like), má zabudovaný Sprite Designer (lze však importovat i jakoukoliv grafiku v módu 4) a zvukový editor (přijme ale i hudbu ze Sound Machine či Master Basicu). Při programování se vytváří ze skupin příkazů moduly. Každý modul je po dokončení zkompilován, takže je možné jej ihned odladit. Moduly se mohou volat navzájem nebo z nich lze odskakovat do podmodulů či basicových rutin. Existuje i zvláštní modul, který se provede během každého programového cyklu. Základem je modul č. 1. V něm se nastaví obrazovka, položí sprity, definují "bloky". V dalších se obvykle určí trasa pohybů spritů, podmínky jejich kolize a co bude následovat. Sprity mohou být jakékoliv velikosti, pokud však jsou větší než polovina obrazovky, nelze je upravovat. Každý sprite potřebuje "masku", dokonce i ty, které tvoří pozadí (pro případ, že by stály před jinými či jiné by za ně zalétávaly). Pro srážky spritů je nutno definovat "kolizní plochy". Těchto ploch lze mít několik a na každé se mohou pohybovat různé sprity. Sprite se srazí pouze s takovým spritem, který se pohybuje v "jeho" rovině. Na různých plochách mýže být několik kopií jednoho spritu či dokonce - jedna kopie na více plochách. Pro případ kolize se vytváři zvláštní modul. Je možné sestavit tabulku, ve které ke každé kolizi přiřadíme určitý modul, jenž upravuje zvuk, proměňuje sprity v něco jiného, nechá je zmizet - cokoliv vás napadne. Zvláštním případem jsou kolize s "bloky". Blok může být vymezen kdekoliv na obrazovce, na jakékoliv rovině nebo na více rovinách zároveň. Blok má schopnost udržovat sprity uvnitř či vně sebe, sprity jím mohou procházet nebo se od něj odrážet. "Blocks" se obvykle používají jako rolovací plochy, lze je však i vybarvovat barvou či vzorkem vytvořeným ve Sprite Designeru. Bloky i sprity mohou být kdykoliv měněny z jakéhokoliv modulu. Je možno např. zmenšovat sprity o 6 - 50%. Animace se nejlépe provádí přiřazováním nadefinovaných animačních sekvencí. A nyní přejdeme od teorie k praxi a vytvoříme si malé demo. Nejdřív vám trochu technicky popíši scenérii na obrazovce. Tak tedy - představte si: Pozadí tvoří slunce, mraky a ohrada. Obloha je blok vyplněný modrou. Vše ostatní tvoří sprity s maskami: Dvě helikoptéry letící různými rychlostmi. Ta výše položená, letící nad stromy, je scrolována. Ta pod ní prolétá mezi smrky a nesrazí se s nimi. Obě mizí vpravo a vylétávají z levého okraje obrazovky. Ještě se zde nachází koník, běžící stejným směrem. Na konci se však obrátí a míří zpět - k tomu stačí nadefinovat pouze 1 sprite, program jej pak zrcadlí. Koník přitom přeskakuje ohradu (místo počátku a konce skoků je určeno hranicí bloku). Výpis programu: *** MODULE 1 *** PAL 1 BFILL 2,7 BACK 1,90,189,,1 PLACE 3,0,146,2 ANIM 3,2,1: PLACE 8,5,120,1 PLACE 9,14,115,8 PLACE 2,10,118,4 ANIM 2,2,1 PLACE 8,40,130,1 PLACE 8,30,120,8 PLACE 9,80,120,1 PLACE 9,85,115,8 PLACE 11,20,130,1 PLACE 12,70,130,1 JPMOD 2 *** MODULE 2 *** BACK 5,0,70,1 BACK 5,0,24,1 BACK 10,65,40,1 BACK 10,65,68,2 PLACE 4,0,45,16 ANIM 4,1,0 *** MODULE 100 *** MIRROR 4 IF SPEEK(4,11)>100:SPEED 4,255,0 IF SPEEK(4,11)<50:SPEED 4,1,0 *** MODULE 101 *** MOVE 0,0,3 *** MODULE 102 *** MOVE 0,0,253 *** MODULE 103 *** MOVE 0,0,3 *** MODULE 104 *** MOVE 0,0,253 Moduly 1 a 2 nastavují obraz a sprity. Modul 100 provádí obrat koně. No. 101 až 103 zajišťují skoky. Sepsáno dle: Reviewed by C. Brooksbank